Combat la pesca financera

2020-09-28T15:41:08+02:00 23 de setembre de 2020|Al teu costat, Entorn digital|

Qualsevol persona pot ser víctima d’un ciberdelicte. Per això, des de Caixa Popular volem reforçar la informació disponible sobre què són aquests tipus de delictes cibernètics i com hi pot actuar qualsevol client.

Pesca (phishing), pesca per SMS (smishing) i pesca per veu (vishing), els ciberdelictes més habituals

La pesca o phishing és un delicte de suplantació d’identitat per mitjà del correu electrònic. Si es du a terme mitjançant un SMS, però, el delicte s’identifica com a smishing, mentre que si arriba a través d’una telefonada, es diu pesca per veu o vishing. En els tres casos, però, el funcionament és el mateix.

El delinqüent emet una comunicació maliciosa en què s’amaga darrere d’una identitat falsa; per exemple, pot suplantar la identitat d’un organisme o d’una empresa per enganyar el receptor. L’objectiu últim és obtindre informació privada i confidencial de la víctima, com ara les claus d’accés a la seua banca digital o els detalls de la targeta de crèdit o dèbit per a efectuar pagaments.

Augment de la pesca financera durant la COVID-19

Lamentablement, a Espanya es produeixen nombroses temptatives de pesca financera a l’any. El delinqüent es fa passar per una entitat financera i demana als ciutadans informació clau per a poder accedir a la seua banca digital o fer operacions de cobraments i pagaments a través d’Internet.

Per exemple, en els últims mesos, durant la pandèmia, els ciberdelinqüents han aprofitat els moments de més incertesa per a tractar de confondre els ciutadans. Entre els casos més assenyalats durant aquests mesos, nombroses persones han rebut correus o SMS en què aparentment el SEPE els demanava la conformitat per a pagar-los la prestació per desocupació. La realitat és que no era el Servei Públic d’Ocupació Estatal qui sol·licitava informació als ciutadans, sinó delinqüents que després utilitzaven aquestes dades per a tractar d’obtindre diners o accés als comptes bancaris de les víctimes.

Reconeix la pesca financera i evita-la

Els clients de Caixa Popular poden estar segurs que des de la nostra entitat no els demanarem mai les dades d’accés a Ruralvía, el seu servei de banca digital, a través de correus, SMS o telefonades. “Hem vist que tens problemes per a accedir al teu compte. Restableix-ne la contrasenya en l’enllaç següent” o “Enhorabona, et falta un pas per a rebre el teu regal. Telefona al XXXX per confirmar les teues dades”. Caixa Popular no enviarà mai aquesta mena de missatges.

Però, a més, hi ha altres fórmules per a detectar l’intent d’estafa que us detallem a continuació:

  1. Tot i que l’aparença del missatge sembla ‘normal’, és habitual que hi haja errades ortogràfiques o modificacions en el nom de l’emissor que no són casualitats. Davant de la més mínima sospita, esborra el missatge i posa’t en contacte amb el teu gestor de Caixa Popular per comprovar la veracitat del missatge. A més, si és un intent d’estafa, des de Caixa Popular podrem advertir-ho als altres clients per evitar que siguen víctimes del ciberdelicte.
  2. Els missatges acostumen a ser inquietants i exagerats, tant des del punt negatiu com positiu. Des de Caixa Popular no comunicarem mai un tancament de compte o un possible bloqueig de targeta per mitjà d’un missatge de text al mòbil o d’un correu electrònic, ni s’avisarà per aquests canals d’un gran ingrés de capital pendent de confirmació.
  3. El missatge sol ser genèric, no adreçat a tu com a client de l’entitat, sense personalitzar.
  4. Comprova les dades de l’emissor. És possible que, quan el rebes, hi lliges el nom de Caixa Popular, però, si prems per veure l’adreça completa del correu electrònic emissor, podràs veure-hi que no és el correu habitual que utilitzem en les nostres comunicacions. A més, s’hi podria fer servir un domini obert, com hotmail, gmail o yahoo. El domini és el que va darrere del símbol @, com ara @caixapopular.es.

Caixa Popular, compromesos contra la ciberdelinqüència

Caixa Popular, com totes les entitats del Grup Caixa Rural, s’esforça per tractar de garantir la millor seguretat als clients, tant pel que fa a les transaccions a través de Ruralvía, el nostre servei de banca digital, com pel que fa a les comunicacions que els enviem.

En cap cas, Caixa Popular enviarà als clients correus o SMS en què se sol·licite que responguen o actualitzen les claus privades d’accés a Ruralvía. Tampoc no demanarem per aquests canals les dades de la targeta, de dèbit o de crèdit. Si reps un correu electrònic, un SMS o una telefonada en què et demanem confirmar aquest tipus d’informació, posa’t en contacte amb nosaltres i denuncia-ho públicament per previndre com més persones millor.

Deixeu un comentari

X