La dona és clau contra la despoblació en el medi rural

2020-10-15T08:16:06+02:00 15 d'octubre de 2020|Caixa Popular Dona, social|

La caiguda de població en zones rurals és un problema a què ens enfrontem tots, i és més notable encara la pèrdua de població femenina en aquestes zones geogràfiques. Tal com mostra l’informe Despoblació, repte demogràfic i igualtat del Ministeri de Política Territorial, cada vegada és més elevat el nombre de dones que se’n van de les zones rurals a causa, principalment, de la bretxa de gènere que hi ha entre els treballadors de l’entorn rural. De fet, 4 de cada 10 dones que se n’han anat a nuclis urbans tenen entre 16 i 44 anys.

Malgrat aquestes xifres, i gràcies a la innovació tecnològica i Internet, també podem destacar l’increment més gran de nous negocis empresos per dones que decideixen iniciar la seua aventura empresarial en entorns rurals.

 

Evolució de la dona en l’entorn rural

Fins a finals del segle XX, en 1980, la dona s’enfrontava a una societat tradicional en el medi rural i el seu paper estava limitat a uns rols molt específics. Tal com veiem en el diagnòstic de la igualtat de gènere en el medi rural del Ministeri d’Agricultura, la funció principal de la dona en el medi rural era ser el suport de l’home, treballar i encarregar-se de les faenes de casa.

Amb l’evolució social i la incorporació de la dona al mercat laboral, hui dia hi ha diferents organitzacions i associacions que ajuden a incloure la dona en els treballs del medi rural. Per exemple, des de la Federació d’Associacions de Dones Rurals (Fademur, per la sigla en castellà) s’impulsen fórmules i iniciatives d’autoocupació per acabar amb la bretxa generacional entre homes i dones. També han aparegut plataformes com Ruraltivity que ofereixen assessorament i formació a dones que volen emprendre negocis en zones rurals.

 

Impulsar la dona en l’entorn rural

A ningú se li escapa la importància de la dona per a reduir l’èxode poblacional de les zones rurals i lluitar contra la despoblació. En Caixa Popular, per exemple, vam posar en marxa el mes de juliol passat el programa “Dona Emprén” juntament amb la Fundació Novaterra. A través d’aquest programa es fomenta l’autoocupació i la igualtat d’oportunitats de dones amb poc d’accés al crèdit. Per fer-ho, Caixa Popular destinarà el 0,7% dels beneficis obtinguts per les compres que es facen amb la nova “Targeta Dona”. Aquesta targeta de Caixa Popular és la primera targeta bancària a Europa que promou la igualtat de gènere.

D’altra banda, Fademur i l’Àrea d’Igualtat de la Diputació de València estan fent accions de reconeixement a dones del món rural que puguen ser reconegudes com a exemples d’una emprenedoria femenina rural reeixida.

Tots, des de la nostra funció social, tenim l’obligació de lluitar contra la despoblació. Des de Caixa Popular, per exemple, tractem d’acostar els nostres serveis financers a tots per afavorir la inclusió financera dels ciutadans que viuen en municipis amb menys població.

Deixeu un comentari

X