Serà el comerç exterior el motor de la recuperació econòmica?

2021-02-15T12:51:05+01:00 15 de febrer de 2021|Deixant empremta, econòmica, Empren|

L’obertura cap a mercats internacionals més competitius sorgeix com a via de recuperació per a moltes organitzacions. En aquesta mateixa línia es treballa des del Govern, ja que el Ministeri d’Indústria i Comerç des de l’estiu passat està impulsant plans en suport al comerç internacional a Espanya, i un n’és el pla d’internacionalització.

D’una banda, el Govern va presentar aquest estiu el pla de mesures de xoc contra la Covid, mobilitzant més de 2.000 milions d’euros en ajudes dirigides a assegurar el finançament d’empreses exportadores o a l’ajornament de quotes de deutes i crèdits per a projectes d’exportació de pimes, entre altres. Al mateix temps, dins d’aquest pla d’internacionalització, el Ministeri d’Indústria i Comerç va presentar el mes de novembre passat la plataforma d’informació i assessorament en suport a la internacionalització, #juntosmaslejos. Una iniciativa en què han participat el Ministeri d’Indústria, la CEOE i la Cambra d’Espanya.

D’altra banda, les últimes notícies econòmiques anticipen un nou pla que apostarà per sectors com ara farmàcia o biotecnologia, pels mercats asiàtics i per la millora de la imatge exterior d’Espanya. En els pressupostos signats per a aquest 2021, l’apartat de política exterior creixerà un 17%, amb una dotació de 1.882 milions d’euros.

  • La plataforma #Juntosmaslejos, clau per al pla d’internacionalització

Entre aquestes mesures destinades a la internacionalització desenvolupades pel Govern, està la plataforma Juntosmaslejos, un espai en línia que naix per donar suport al comerç exterior. Per fer-ho, el portal reuneix informació, cursos, formació, col·laboració en els processos de negoci exterior, promoció comercial o mesures per a la digitalització, entre altres. L’objectiu és recopilar tota la informació i les recomanacions sobre negoci internacional en el web.

La plataforma té una secció d’agenda d’activitats en què les empreses poden consultar les activitats i les xarrades més interessants organitzades tant per l’Administració com pel sector privat en format de seminaris web i trobades digitals. I és que, tal com va afirmar Xiana Méndez, secretària d’Estat de Comerç, en la presentació d’aquesta plataforma, “el sector exterior serà un dels motors de la recuperació econòmica del nostre país, com ja ho va ser en l’última crisi econòmica”. De la seua banda, el president de la CEOE, Antonio Garamendi, considera imprescindible “impulsar i ajudar les empreses en la seua expansió internacional¨.

 

Imatge exterior i nous sectors estratègics de futur

En relació amb aquestes iniciatives que impulsen les empreses a obrir-se al mercat exterior per rellançar la nostra economia, el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme està treballant amb la vista en una recuperació ràpida, un Pla d’Acció per a la Internacionalització de l’Economia el 2021 i 2022.

El nou pla, que ja es va anunciar a l’espera de ser presentat de manera oficial, té com a objectiu servir d’impuls a les nostres empreses cap a països i sectors estratègics a què Espanya vol dirigir-se. Després de comprovar que la crisi ha beneficiat sectors com el sanitari, la farmàcia o la biotecnologia, i països asiàtics per la seua eixida primerenca de la crisi, el ministeri s’ha proposat, segons indiquen diferents mitjans de comunicació, “detectar i explotar oportunitats per al nostre sector exterior” en els nínxols de negoci que poden suposar aquests sectors i països. També buscaria “atraure inversió estrangera en sectors estratègics”

A més, aquest pla d’internacionalització també plantejaria com a objectiu millorar la imatge exterior d’Espanya, que, segons el Govern, està deteriorada perquè està entre un dels països europeus on la pandèmia podria tindre més impacte econòmic.

 

El Pla Estratègic de l’ICEX 2021-2022 i el seu suport al pla d’internacionalització

ICEX Espanya Exportació i Inversions també va presentar el seu Pla Estratègic d’ICEX 2021-22, els pilars del qual són la digitalització, la sostenibilitat i la diversificació de mercats com a mecanismes de competitivitat en l’exterior. Durant la pandèmia, ICEX ha dirigit la seua activitat a virtualitzar les seues activitats i a reforçar els serveis personalitzats de la Xarxa d’Oficines Econòmiques i Comercials, i també a potenciar les accions vinculades amb la imatge i la comunicació en els mercats exteriors i a enfortir l’aposta pels mercats electrònics.

Considerant totes aquestes mesures, no podem assegurar que el comerç exterior reactivarà la nostra economia, però poden servir com a indicadors de la importància que tindrà per al nostre executiu la internacionalització de les empreses per a la recuperació econòmica del país.

 

Deixeu un comentari

X