Una inversió d’èxit: la salut

2020-10-13T15:49:26+02:00 6 d'octubre de 2020|Al teu costat|

L’alimentació i l’exercici són puntals bàsics per a mantindre la salut en un estat òptim i, per desgràcia, a Espanya suspenem totes dues matèries. D’ací a una dècada, les estimacions parlen de 27 milions d’obesos a Espanya. Aquesta malaltia és un dels problemes més destacats a què s’enfronta la societat hui dia i tant el sobrepés com l’obesitat multipliquen les possibilitats de patir càncer o malalties cardiovasculars. Per tant, per a invertir en salut hem d’apostar per dos hàbits senzills: practicar exercici regularment i mantindre una alimentació saludable.

L’obesitat, un problema molt gros

Actualment, 16 de cada 100 ciutadans a Espanya són obesos. Una persona pot saber si té sobrepés o obesitat comprovant el seu índex de massa corporal (IMC). Si la dada supera el 25, té sobrepés, mentre que si arriba o supera el 30, pateix obesitat.

La millor manera de lluitar contra aquesta malaltia és, segons que recomanen els experts, fer exercici diàriament i mantindre una alimentació variada i equilibrada, com la dieta mediterrània.

L’essència de la dieta mediterrània és l’alimentació a base de greixos saludables, com el peix, la fruita seca o l’oli d’oliva en lloc de gira-sol, per exemple. S’aposta per incloure més proporcions de nutrients i micronutrients, com ara verdures de temporada, condiments o herbes aromàtiques.

El que és important per a saber si seguim una alimentació saludable és tindre clar que la dieta ha d’incloure tots els aliments necessaris per a cobrir les necessitats nutricionals segons l’edat i l’esforç físic que requereix la vida diària. No és igual l’alimentació que necessita un estudiant que un llaurador; una persona que treballa en una oficina que, per exemple, una que ho fa en el sector de la construcció.

Com és una dieta saludable?

Segons que detallen des de l’Associació Espanyola d’Afectats per Limfoma, Mieloma i Leucèmia (AEAL), una alimentació saludable ha de respondre als conceptes següents:

  • Ha de ser completa i incloure hidrats de carboni, greixos, proteïnes, vitamines, minerals i aigua. D’aquesta manera s’aporten tots els nutrients necessaris per al cos.
  • Ha de ser equilibrada i proporcional. En aquest punt, és important recordar que:
    • Entre un 55 i un 60 % de les quilocalories totals al dia han de ser aportades pels hidrats de carboni
    • Entre un 25 i un 30 % han de ser aportades pels greixos consumits en el dia.
    • Entre un 12 i un 15 % de les quilocalories totals al dia ha de ser responsabilitat de les proteïnes consumides.
    • Hem d’ingerir entre 1,5 i 2 litres d’aigua al dia.
  • La quantitat d’aliments diaris ha de ser suficient per a mantindre el pes dins de la normalitat.
  • La dieta ha d’adaptar-se a la persona. En aquest punt, és vital tindre’n en compte l’edat, el sexe, l’estat de salut, l’activitat física requerida i la faena que desenvolupa.
  • Ha de ser variada i incloure lactis, fruites, verdures, hortalisses, cereals, llegums, carn i aviram, peixos, etc.

I, a més de mantindre una dieta saludable, recorda moure’t cada dia i practicar una mica d’exercici. Pots triar córrer, nadar, anar al gimnàs o, simplement, caminar o ballar, però moure’t és tan important com seguir una alimentació òptima.

Deixeu un comentari

X